Www.facebook

hőszivattyú

Fűtés a vasúti alagút hőjével

Az ausztriai Jenbachban a vasúti alagút falába épített csövek segítségével nyernek ki hőt egyrészt az alagutat körülvevő talajból, másrészt magából az alagút levegőjéből, és a kinyert hőenergiával épületeket fűtenek a településen.

Ausztria környezetünk védelme és a klímaváltozás folyamatának lassítása érdekében komoly erőfeszítéseket tesz. A cél, hogy minél nagyobb arányban használjon megújuló energiaforrásokat, így csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, amely a klímaváltozást okozza.

20130825 vasuti alagut 01

Jenbachban hőszivattyú segítségével a vasúti alagút nagy felülete körül elhelyezkedő talajból nyerik ki a geotermikus energiát, de használják a vonatok által fölmelegített levegőt is a fűtési energia termelésére. A hőszivattyúval nyert hőenergiát a település épületeinek fűtésére használják.

20130825 vasuti alagut 02 Az alagutakat betonból készült, úgynevezett tübingekből építik fel. Itt az alagút építéséhez 54 méteren keresztül „energiatübingeket” használtak. Ezek úgy készültek, hogy a vasalásba különleges műanyag csőből készült (magas nyomású térhálósított polietilén – PE-Xa) csőkígyókat építettek be, majd a vasalást kiöntötték betonnal.

20130825 vasuti alagut 03

A csövekben különleges folyadék kering, amely átadja a hőt az alagúton kívül elhelyezett hőszivattyúnak. A hőszivattyú kinyeri a hőt a folyadékból, amelyet a rendszer az épületek fűtését biztosító hőközpontnak továbbít.
A hőt télen fűtésre használják, nyáron pedig fordított folyamat során az épületek hűtésére. Tehát nyáron azzel pótolják a télen a talajból kivett hőenergiát, azaz a nyári meleget raktározzák el télire.

20130825 vasuti alagut 04

Németországban is épültek geotermikus energiát hasznosító alagutak az U6 vonalán Stuttgartban és Katzenbergben.

Forrás: Detail.de és Baulinks.de